Lapin korkeakoulukonsernissa vuoden alussa startannut kansainvälisen koulutusviennin kehittämishanke Future Learning Lapland  (EAKR) vei minut ja muutaman muun hanketoimijan tällä viikolla tuotteistamiskoulutukseen Helsinkiin. Koulutuksen oli laittanut pystyyn Finpro ja Future Learning Finland -hanke, jotka toimivat myös meidän paikallisen hankkeemme tukijoukkoina.

Koulutuksessa työstimme porukalla eteenpäin paria koulutusaihiota, jota on jo aiemmin omalla porukalla pyöritelty melko paljonkin. Koulutustuotteiden kehittelyn ja ohjatun viilaamisen sijaan minulle jäi päällimmäiseksi mieleen Provoke Helsingin toimitusjohtajan Mikko Kämäräisen sparrauspuheenvuoro.

Kämäräisen mukaan tuotteistamisessa ei ole kysymys palvelun muotoilusta (tai palvelumuotoilusta) vaan palvelun suunnittelusta. Hän kehotti pohtimaan englanninkielistä termiä service design, joka kuvaa huomattavasti paremmin myös koulutussuunnittelun lähtökohtia kuin meille tutumpi termi palvelumuotoilu. Kyllä, allekirjoitan, suunnittelija minäkin olen enkä muotoilija. Suunnittelussa korostuu myös asiakkaan kanssa yhdessä tehtävä suunnittelu, asiakkaan tarpeisiin vastaaminen.

Kämäräinen ohjasi puheenvuorossaan tutustumaan lisäksi Simon Sinekin ajatuksiin palvelujen suunnittelusta ja myymisestä: asiakkaalle ei pidä myydä vain tuotetta, vaan tavoitetilaa ja ajatusta tai muutosta tuotteen takana. Kuuluisa lause "I have a dream" kuulostaisi melko lattealta, jos se olisikin "I have a plan". Jos tämän jalkauttaa koulutussuunnitteluun, pitäisi minunkin alkaa myydä unelmia ja hyötyjä, eikä vain hemmetin hyvin tehtyjä koulutussuunnitelmia. Siinä onkin tekemistä. Suurin tekeminen on oman asenteen muuttamisessa, myyntitykiksi ei niin vain ryhdytä.

Tulevaisuus näyttää, miten koulutusvienti etenee. Mutta suunnittelen, en muotoile. Ja myyn unelmia, en pelkästään opintopisteitä.